Pellava- ja villatuotteistaan tunnettu "Lapuan kankurit" kiskaistiin Japanin markkinoille japanilaisten itsensä löytämänä kansainvälisiltä messuilta. Nyt se on yksi tunnetuimmista ja rakastetuimmista suomalaisbrändeistä Japanissa.

– Luulen, että meidät yhdistää japanilaisiin se, että olemme nimen omaan kankureita, tekijöitä. Japanilaiset rakastavat käsin pieteetillä tekemistä. Myös luonnonmateriaalit ovat heille tärkeitä. Sekä jäljitettävyys, he matkustavat Japanista Suomen Lapualle katsomaan, miten tuotteita tehdään siellä, kertoo Lapuan kankureiden yrittäjä ja markkinointijohtaja Jaana Hjelt.

Japanin valloituksen myötä Lapuan kankureille on työskennellyt myös useita japanilaisia suunnittelijoita, 

– Ensin tulivat japanilaiset asiakkaat ja sen jälkeen japanilaiset suunnittelijat alkoivat ottaa yhteyttä. Huomasimme nopeasti, että meillä on todella samanlainen designkäsitys. Suomalainen ja japanilainen design ovat lähellä toisiaan.

Lapuan kankureiden pellavainen nenäliina on myynnissä vain Japanissa. 

SE on jokaisen japanilaisen taskussa

Japanin valloituksen myötä Lapuan kankurit otti valikoimiinsa myös tuotteen, jota ei myydä Suomessa lainkaan. SE on pellavakankainen nenäliina.

– Se on hyvin iskostettu meihin. Elin lapsuuteni 90-luvun Japanissa ja meidät kasvatettiin kantamaan aina nenäliinaa laukussa tai taskussa, kertoo tekstiilisuunnittelija Aoi Yoshizawa.

Kankaista nenäliinaa käytetään esimerkiksi käsien kuivaamiseen pesun jälkeen ja yleiseen siisteyden ylläpitämiseen, missä milloinkin on tarvetta. Japanilaiset ovat tunnettuja siisteydestään. Moni varmaankin muistaa esimerkiksi maailmalle levinneet uutiset japanilaisista MM-kisaturisteista, jotka siivosivat katsomon pelin päätteeksi.

– Meidät on kasvatettu siivoamaan omat jälkemme, Yoshizawa toteaa.








Aoi Yoshizawa on suunnitellut viisi erilaista kuosia Lapuan Kankureille. 

Meillä on sama mentaliteetti

Yoshizawa löytyi Lapuan kankureiden talliin Aalto-yliopistosta, jossa hän tuolloin opiskeli. Sen jälkeen Yoshizawa on suunnitellut Lapuan kankureille viisi eri kuosimallia.

Yoshizawa on kotoisin Tokiosta ja asunut Suomessa vuodesta 2011.

– Pidän suomalaisten mentaliteetista. Se on hyvin samanlainen kuin japanilaisilla. Molemmat kansat arvostavat omaa tilaamme. Oloni on mukava täällä, sillä kukaan ei tungeksi. Vaikka Tokiossa on paljon väkeä, sielläkin pidetään kiinni ihmisten henkisestä tilasta. Molemmat kansat ovat myös hieman ujoja, mutta kun tutustumme, olemme ystävällisiä.

Kulttuurien samankaltaisuuden on huomannut myös Hjelt.

– Japanilaiset ystävämme sanovat aina, että japanilaiset ovat Aasian suomalaisia. Olemme vähän varovaisia, kunnioitamme toisiamme ja annamme tilaa. Meidän on helppo tehdä yhteistyötä. Vaikka olemme kaukana toisistamme, kulttuuri on saman tyyppistä, Hjelt sanoo.