Kokous on kesken, lapset huutavat jaloissa tai ajat autoa, ja puhelin soi.
Joku yrittää taas myydä ja tyrkyttää jotakin,
vaikka olet sanonut soittajille joka kerta, ettet halua ostaa yhtään mitään.
Kuulostaa ehkä tutulta.
Puhelun voi saada kuitenkin loppumaan hyvinkin nopeasti tai puhelut voi jopa estää etukäteen.
Ensinnäkin, myyntipuhetta ei tarvitse kuunnella, jos tietää jo etukäteen, ettei aio ostaa mitään. Myyjän saa keskeyttää ja kannattaa sanoa suoraan, ettei ole kiinnostunut markkinoinnista. Näin neuvoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Nina Jokela.
Soittavalle myyjälle voi sanoa, ettei halua kyseiseltä yritykseltä enää soittoja, tai pyynnön voi tehdä kirjallisesti. Jos samasta yrityksestä soitetaan uudestaan, myyjä rikkoo kuluttajasuojalakia.
- Periaatteessa pitäisi riittää, että sanoo myyjälle, että haluaa tehdä markkinointikiellon, Jokela sanoo.
Jokela kertoo, että välillä ihmiset ilmoittavat Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, etteivät he ole tilanneet mitään, mutta silti jokin paketti on tullut kotiin. Jokelan mukaan tällaisissa tilausansoissa myyjä on usein "vilpillinen toimija".
Jos paketti on tullut kotiin, eikä sitä halua pitää ja siitä maksaa, kuluttajansuojalain mukaan etämyynnistä ostetun tuotteen saa palauttaa 14 vuorokauden kuluessa tuotteen saannista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti